Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 lutego 2024 r. w sprawie przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz opatrywania podpisem elektronicznym wniosku o przekazanie 1,5 proc. należnego podatku rolnego to ważny akt prawny m. in. z punktu widzenia zadań realizowanych przez gminy w zakresie podatku rolnego, a ściślej rzecz ujmując – przez samorządowy organ podatkowy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
Rozporządzenie dotyczy wniosku składanego przez podatnika podatku rolnego, będącego osobą fizyczną albo rolniczą spółdzielnią produkcyjną o przekazanie kwoty w wysokości 1,5 proc. należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez tego podatnika:
- związku zawodowego rolników indywidualnych,
- związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne,
- Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określa w drodze rozporządzenia:
- sposób przekazywania wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinien zostać opatrzony wniosek,
uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w tym wniosku oraz potrzebę ochrony tych danych przed nieuprawnionym dostępem.
Środki komunikacji elektronicznej również dla rolników
W podanym rozporządzeniu kluczowe znaczenie odgrywają dwa paragrafy. W par. 2 postanowiono, że przekazywanie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej następuje na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego.
W par. 3 postanowiono z kolei, że wniosek przekazywany za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest opatrywany:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem osobistym,
- podpisem zaufanym.
Z powyższego należy wnioskować, że wspomniane wnioski gminny organ podatkowy (np. wójt) będzie przyjmował w formie elektronicznej z zastosowaniem opisanych wyżej sposobów identyfikacyjnych (tzn. podpisów elektronicznych).
Warto dodać, że realizacja wyżej wskazanych przepisów oznacza w istocie rzeczy odpływ pewnej części dochodów pochodzących z podatku rolnego. Z drugiej jednak strony gminy mogą liczyć na zwrot utraconych dochodów, bowiem z tytułu przekazania kwot na rzecz podmiotów uprawnionych, gminom przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów.
Podsumowując, nowe rozporządzenie oznacza nowe obowiązki dla gminnych organów podatkowych, które zobligowane będą do przyjmowania w formie elektronicznej wniosków podatników podatku rolnego.
Podstawa prawna:
- ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 333)
- rozporządzenie Ministra Finansów z 27 lutego 2024 r. w sprawie przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz opatrywania podpisem elektronicznym wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego (Dz. U. z 2024r., poz. 280)