Kolejne zmiany w ustawie o fundacji rodzinnej

W Dzienniku Ustaw pod poz. 825 opublikowano ustawę z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw. Artykuł 18 wprowadza zmiany w ustawie o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej, przychody uzyskiwane przez beneficjentów fundacji będą zaliczane do przychodów z innych źródeł, w określonych przypadkach korzystających ze zwolnienia od podatku.

Przychody beneficjentów fundacji ze zwolnieniem lub bez

Od wskazanych przychodów, w zakresie w jakim nie będą one korzystać ze zwolnienia od podatku, będzie pobierany podatek w wysokości:

  • 10 proc. przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, (o której mowa w 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej), według stanu na dzień uzyskania przychodu,
  • 15 proc. przychodów – w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie powyższej.

Do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn zalicza się małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów, do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych.

Fundacja rodzinna zostanie objęta podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, z pewnymi wyjątkami. Zgodnie ze zmianami, wyjątek ten będą stanowić osiągane przez fundację przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
wynosi co najmniej 5 proc.

Ryzyko utraty prawa do zwolnienia

Ponadto fundacja w organizacji straci prawo do zwolnienia, gdy nie zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stanie się prawomocne. Jeżeli do tego dojdzie, to fundacja rodzinna w organizacji będzie zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego, albo takich zeznań, obejmujących okres od początku jej powstania oraz będzie zobowiązana do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

Podatek od ukrytych zysków

Zgodnie ze zmianami opodatkowaniu 15-proc. stawką podatku dochodowego od osób prawnych będą podlegać świadczenia w postaci ukrytych zysków.

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków rozumie się:

  • odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia wskazane w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu: usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości,
  • różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji – w przypadku innych niż określone w punkcie powyżej transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
  • pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Zmiany do ustawy o fundacji rodzinnej wejdą w życie 22 maja 2023 r.

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej ( U. z 2023 r., poz. 326 ze zm.)
  • art. 14 ust. 3 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1043 ze zm.)
  • art. 27 ust. 1, art. 11a ust. 1 pkt 4, art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.)
  • art. 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.)
  • art. 18, art. 26 pkt 2 ustawy z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz. 825)
Kolejne zmiany w ustawie o fundacji rodzinnej