Przedsiębiorca może podjąć decyzję o wycofaniu lokalu mieszkalnego, który dotychczas był środkiem trwałym w firmie, z majątku firmowego i przekazanie go na własne cele. Czy taka operacja gospodarcza rodzi obowiązek podatkowy?
Kluczem do odpowiedzi na to pytanie będzie analiza artykułu 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który brzmi:
„zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata”
Aby stwierdzić czy dostawa (przekazanie) lokalu podlega pod VAT należy ustalić:
- kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie,
- jaki okres upłynął od tamtego czasu.
Według artykułu 2 ust. 14 tej samej ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się:
oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej.
Utrwalona linia orzecznicza
Zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady oraz utrwaloną linią orzecznictwa polskich sądów administracyjnych pojęcie pierwszego zasiedlenia należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, jego używanie. W ten sam sposób powinna być odczytana ustawowa definicja pierwszego zasiedlenia, zawarta w artykule 2 ustawy o VAT.
W sytuacji wycofania budynku lub lokalu z działalności gospodarczej, prawie pewne jest, że do pierwszego zasiedlenia doszło – bo budynek lub lokal zapewne w tej działalności był wykorzystywany.
Jeżeli w ciągu ostatnich dwóch lat podatnik nie dokonał ulepszenia stanu budynku, to przekazanie to będzie zwolnione z VAT.
Podstawa prawna:
- art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca z 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.)